torsdag 16 december 2010

Mega-update

Här kommer ett antagligen jättelångt inlägg som ingen kommer orka läsa. Men nu har jag varit i NZ i två veckor och faktiskt hunnit med en del. Som till exempel:

Åka flygplan. Resan gick väldigt bra, lyckades sova typ sju timmar mellan Frankfurt och Singapore, och ytterligare en timme mellan Singapore och Sydney. I Sydney fick vi snällt vänta på att bli avsläppta, eftersom det fanns en person som var sjuk (jag gissar att detta var samma person som ungefär två timmar in i flighten mot Singapore i princip bars av två män genom planet, kritvit. Jag har aldrig sett någon så blek, jag trodde seriöst hon var död. All flygpersonal började behandla henne och efter någon timme var hon fortfarande lika blek, men i alla fall vaken). Men karantänfolk kom och tog av henne från planet först, sen fick vi andra gå av. På Sydneys flygplats åt jag världens godaste ceasarsallad.

Komma hem. För det var exakt så det kändes. Att komma hem igen. Jag skuttade in i garaget som var öppet (efter att ha hängt med Ronja ett par timmar hemma hos henne) och hade kramkalas med Robert. Lola blev extremt glad över att se mig, Theo inte lika. Han var nog mest förvirrad, men efter en minut var han överallt och pratade och pratade. Oj vad stor han har blivit. Åt god middag, pratade om allt mellan himmel och jord och jag bara trivdes så himla bra. Sov i den skönaste sängen i världen (sängen i gästrummet), vaknade morgonen efter och lekte med Theo medan alla andra sov.

Överraskat en pojkvän. Robert hade bett honom och hans vän Dylan att komma vid halv tio-tiden. Vid ungefär kvart över nio ringer det på dörren, Dorina (den nya au pairen) står beredd med kamera och jag öppnar dörren till en stum pojkvän som bara pekar på mig. Efter kanske 30 sekunders förvirring och pekande kramas vi länge, länge. Flera timmar senare förstår han fortfarande inte att jag är tillbaka.

Solat och badat. Har dock bara hunnit till stranden en gång, men det var hur kul som helst! Höga vågor och svart sand. Surfade på en body board för första gången, vilket också var roligt, även om jag blev helt omkullkastad av vågorna.. Och sen vi flyttade in hos Jarrods pappa badar vi nästan varje dag, floden går precis vid tomten så det är bara hoppa i när det är högvatten. Nu har jag även fått användning av den krokodil jag fick i födelsedagspresent för ett bra dag sen, den flyter vi på. Har fått lite färg, men den kroppsdel som är brunast är nog mina knän..

Haft övernattning. Jarrod skulle ut på krogen med sina killkompisar, och jag fick inte följa med, så jag åkte hem till Ronja. Som inte var hemma. Så jag hittade extranyckeln som var gömd i trädgården och gick in och chillade tills hon kom hem. Jag fick i uppdrag att cykla till supermarket för att inhandla hummus och vin till den kommande middagen. Jag hittade inget supermarket så jag kom tillbaka tomhänt. Fick ta bilen istället, och instruktioner om att ta höger vid rödljusen. Det var bara det att när man tog höger, så hamnade man ju på motorvägen. Jättedumt. Men jag hittade till slut, och sen åkte vi hem till lite annat folk och lagade middag och såg på Alladin. Sen sov jag över hos Ronja, vi åt världens godaste frukost, som förr i tiden.

Planerat och genomfört ett första äventyr. Vandring. Men det får bli ett eget inlägg, annars blir det här alldeles för långt. Jag skriver nog det imorgon. Men jag kan skvallra om att det kommer innehålla en hel del drama! 800 meter över havet, stegar, trappsteg, vadande i floder, risk för översvämning, odrickbart vatten, och en hel massa svett!

Det här får räcka som uppdatering för tillfället. Klockan är kvart i nio och eftersom jag (till skillnad från vissa andra) inte sov på eftermiddagen, är jag ganska trött efter senaste dygnens äventyr. Jag satsar på att få upp lite bilder också, jag har en hel del väldigt bra i kameran.

Hur har ni det i Sverige? :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett lagom stort inlägg, ser gärna lite längre. Avundsjuk på sol och värme. Här hemma snöar det mest var och varannan dag. Kallt som tusan också. Nu kommer du att klara två besvärliga vintrar så nästa blir nog mera normal om du nu tänker stanna i Sverige.
Annars är det lite julstök, håller på med golvet i vardagsrummet, har varit en del malörer, men plankorna kommer på plats innan jul hoppas vi. Farmor är störtförkyld sedan i början på december, stackarn.
PoK pappa och kerstin

Majvor sa...

Sådärja, nu känns det som du är på banan igen, eftersom du bloggar.

Här är det snö ute och soppåsar i hallen inne. Du vet hur lätt det är att kliva över dem... Särskilt när soprumsdörren är täckt av snö

Nina sa...

Vi har det grymt! Saknar dig, men nu har vi nog lärt oss att även om du åker iväg så kommer du att komma tillbaka. Lite som invänjning på dagis! MASSOR av snö, så på huddingevägen är det helt omöjligt. Skulle bra gärna byta miljö med dig för en dag. Eller månad...
Njut och ha det bra! PEACE.

Pia sa...

Härligt Majvor! Det är alltså inte bara jag som är en lat nyvuxen i snöyran :)

Jag och Jon var insnöade i villa Wadman igår, vi fick skyffla oss ut ur hus och trädgård. Ska ta en bild och lägga upp på fejjan sen så får du se och skratta åt oss. Hälsa solen!

Sökte fyra kurser inför jan - mars och har hittills fått svar från en och jag kom in. Alternativ medicin heter den och det ska bli kul.

Har även blivit frisk och mår toppen!

Hälsa din solstråle och pussa dig själv från mig

Karin sa...

Kul med en uppdatering av vad du hunnit uppleva. Känns rätt skumt att du har sommarvärme och blir solbränd.

När vi köpte julgranen igår var det -21 grader, massor vit snö och en enormt vacker måne. Så ikväll ska granen kläs och lägenheten fyllas med det sedvanliga pyntet :).

Allt går bra annars och jag blir bara rundare och rundare. Jag har känt rörelser där inne i ett par veckor nu. Det känns ganska trevligt, som att man alltid har en liten kompis med sig.

Hoppas du får en riktigt mysig jul och Gott nytt år!

Kramar Karin