onsdag 9 februari 2011

Australien!

Okej. Jag vet att jag varit katastrofalt dålig på att skriva här, men det har bara blivit så. Har inte känt mig jättepepp på att skriva när jag bara haft ett engelskt tangentbord, men min vän Fredrik från Sverige bodde här ett par dagar, och han fixade så jag kan använda internet från min dator utan sladd :)

Vi kom hem från Australien i måndags natt. Fem dagar i Brisbane med en hel massa äventyr blev det. Vi tar det från början, antar jag.

Dag ett. Anländer på flygplatsen på eftermiddagen, inser att det är extremt varmt och fuktigt (vilket det kommer fortsätta att vara, det var 26 grader om nätterna..), och tar tåget in till centralen och promenerar de cirka två minuterna till vårt backpackers. Som jag redan från början får dåliga vibbar av, och de blir bara värre och värre. Personalen var inte särskilt vänliga, när vi checkade in berättade de inte ens var köket eller toaletterna fanns.. Vi sover i ett fyrabäddsrum, där vår våningssäng gnisslar så att man väcker hela rummet så fort man rör ena tån. Ger oss ut för att handla mat, kommer tillbaka, lagar middag och ger oss ut på promenad där vi ser de första exotiska djuren; en stor ödla och jättehäftiga fladdermöss! Fladdermössen var jag övertygad att de var stora kråkor, men icke. Tog en öl/vin i en bar på vägen hem. Stupade i säng ganska tidigt, då vi var jetlaggade och skulle upp tidigt. Men någon bra sömn blev det inte, då det under vårt backpackers ligger en bar som spelar musik så att basen känns i sängen. Sju kvällar i veckan.

Dag två. Vaknar vid kvart över fem (jetlag), går väl upp vid kvart över sex, inser att regnet öser ner, så vi bestämmer oss för att vänta med Movie World till dagen efter, och ta WhiteWater World idag istället. Regnet visar sig dock försvinna ganska snabbt, och det blir en varm dag ändå, och snacka om temapark! En drös vattenrutschkanor, den ena värre än den andra. Det bästa var att man kunde åka fler än en i de flesta, vilket gör det ännu roligare. Var inte överdrivet mycket folk, eftersom skolorna börjat igen. Vi var där i säkert fyra-fem timmar, för att sen åka tåget tillbaka till stan (45 minuter kanske), shoppade lite och lagade sen middag och sen har jag för mig att vi gick ut och drack öl och åt efterrätt på ett ställe med rätt kass service. Kämpar och är uppe till säkert klockan tio (Australien är tre timmar efter NZ) och somnar rätt gott den här kvällen, trots fullt party nere på gatan.

Dag tre. Upp tidigt igen, ge oss iväg med samma tåg och en station längre för att komma till Movie World. Som inte är så stort och häftigt som jag tänkt mig. De har kanske tre-fyra åkattraktioner som var jätteroliga, resten (som inte var så många fler, kanske tre till) var inte mycket att hänga i granen. Det känns som att de satsat mer på utsmyckning av själva parken och shower. Men de berg-och dalbanor vi åkte var grymma, min favorit var Lethal Weapon där man var upp och ner fem gånger. Vi såg en stunt-bil show, där de körde bil på en arena, jagade varandra, körde jättenära, brände däck, körde på två hjul och sådär. Hur coolt som helst. Såg även en 4D film, vilket jag fann väldigt fascinerande, då jag inte ens sett 3D innan. Stolar som rörde sig, vindpustar vid fötterna och vatten i ansiktet. Vi var rätt slut efter två väldigt intensiva dagar, så det blev ytterligare en tidig kväll.

Dag fyra. Ingenting planerat, bara vaga planer. Vet att vi vill se djur och att vi vill åka till Moreton Island. Går ner till informationscentret och köper biljetter till Lone Pine Koala Sanctuary för dagen, och biljetter till en Extreme Tour på Moreton Island för morgondagen. Ger oss iväg till Koalabjörnarna efter lite om och men (vi gick åt fel håll i en halvtimme för att inse att bussen vi skulle ta låg ungefär hundra meter från där vi började.. Jag var lagom glad) och ser en del djur. Inte lika stort som Steve Irvings zoo, men helt ok och billigare. Såg en rovfågelshow och hängde med kängurus. Jag fick hålla en koala och de blev även mitt nya favoritdjur. De hade wombats, men de var inte jättesynliga.. Jag såg egentligen inte alls hur de såg ut. Ungefär samma visa på kvällen den här dagen, fast den här gången hittade vi en bar som visade fotboll och med en bartender som kunde svenska. När vi kom dit dagen efter ropade han "hur är läget, älskling?" till mig. Han hade haft en svensk flickvän..

Dag fem. Upp tidigt, tidigt, eftersom vi skulle bli upplockade klockan 07. Åker buss ut till färjan, åker färja i kanske en timme tills vi kommer till Moreton Island (som visar sig vara en rätt stor ö). Där ska vi börja med att snorkla från stranden med vit sand, ut i det jätteblåa vattnet, och snorkla runt de vrak som ligger kanske 50 meter från strandkanten. Ser en hel del jättefina fiskar, vi har med oss bröd ut så vi får mata dem från handen och det är hundratals av dem överallt. Får se en jättestor rocka på botten och se en fågel fånga och äta en av fiskarna sittandes mitt bland oss när vi snorklar. Man såg hur den fastnade lite i halsen.. Hmm.. Får lunch efter detta, för att sen åka bil/minibuss ut till "öknen" där vi ska göra sandboarding. Tänk pulka fast på sand. Man ligger ner på mage och åker ner för en jättelång backe. Rätt kul men jobbigare att gå upp för backen igen.. Sen åker vi för att bada i en blå lagun som för tillfället inte alls var blå, men som hade jättevarmt vatten och jag hade kunnat stanna där hela dagen. Men icke. Var tvungna att köra tillbaka för att hinna med färjan. Somnar nästan på väg tillbaka.

Dag sex. Checkar ut vid tio, drar runt på stan ett tag, shoppar lite och äter lunch. Tar oss ut till flygplatsen rätt tidigt, vi har ändå inget för oss och flyger ett extremt kallt flygplan hem. Fick be om filt, och hon var tvungen att gå och leta efter en. Om de börjar få brist på filtar tycker man ju att de kan börja gissa att det kanske är lite för kallt ombord..

Men det var en jättebra semester, känns häftigt att äntligen fått se Australien. Och inga spår från översvämningen överhuvudtaget. Inte ens ute i förorterna. Fantastiskt. De måste ha gjort ett grymt bra jobb. Men det var faktiskt lite för varmt och fuktigt. Mamma hade antagligen förvandlats till en blöt pöl. Men eftersom de har det så pass varmt är det AC överallt inomhus, så varje gång du går ut från en butik är det som att gå in i en vägg. Bilder kommer nog i ett eget inlägg, det här blev alldeles för långt ändå.

2 kommentarer:

Majvor sa...

Jadu, vilka äventyr du får uppleva!

Kerstin sa...

Det kan aldrig bli för långt för alla nyhetstörstande här hemma!