tisdag 22 september 2009

21 september

Eftersom mitt flygplan ska tanka i Los Angeles, krävs det att man har någon sorts light-visum till USA, vilket jag precis ansökte (och fick) om. Allra sist i ansökan ska man kryssa i ja- och nejrutor. Ofta brukar en ikryssad jaruta betyda problem, eftersom frågorna var av den karaktären. Jag kryssade nej i alla rutor, helt sanningsenligt.

Men något som fick mig att reagera var slutet av ett påstående, som följer;

"...eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?"

Finns det någon som svarar ja på den frågan? Alls?

Låt säga att du planerar att göra inbrott i Vita huset, ta Obama som gisslan och sen kissa på gräsmattan (vilket jag ser som den omoraliska aktiviteten i sammanhanget). Om du har planerat att genomföra det här, men ändå svarar ja på ovanstående fråga, då borde du ägna ditt liv åt något annat. Någon bra brottsling kommer du i alla fall inte bli.

Tror USA att de som vill in i landet och förstöra och härja, verkligen erkänner det innan de ens kommit in i landet? Är det många visum de nekar, på grund av att ansökanden faktiskt svarat ja på frågor av detta slag? Är det ett stort bortfall och sparar mycket jobb?

Jag hoppas det.

1 kommentar:

Majvor sa...

Jag tror inte heller du ska ha regnjackan, som du har på dig på profilbilden, på dig när du kliver iland i LA. Den ser helt klart misstänkt ut!