måndag 6 september 2010

Spelberoende

Helgen gick alldeles för fort, men innehöll en hel del. Framförallt en hel del tv-spelande. Jarrod vaktar sin brors hus, och han har ett Nintento wii (ni vet det som man kan spela tennis och andra rörliga sporter på, med kontroller i handen som blir rörelser på skärmen), så vi har spelat Super Mario hela helgen. Jag är lite beroende tror jag. Han bor med två helt jättekonstiga katter. Jätterädda är de, så fort de ser någon av oss sätter de av åt andra hållet. På lördagen åkte vi hem till Jarrods kompis pojkvän för att umgås, vilket slutade i en omtumlande natt på stan. I taxin (som vi prutade till 40 dollar, vilket antagligen var en goda 20-25 dollar billigare än det borde varit) kommenterade någon att månen stod väldigt lågt. När vi kom hem insåg jag varför; för att solen höll på att gå upp.

Natten till lördag var det dessutom jordbävning på Sydön, i Christchurch, ni som inte hört om det. En rejäl en, 7.1 på richterskalan och det är kaos där nere. Vi kände inte av den här uppe, men sydön går rakt över två plattor, så det är ganska väntat. Ingen dog, men att fixa allt som rasat sönder kommer kosta runt två miljarder dollar, vilket är tio miljarder svenska.. Inget man slänger upp från bakfickan direkt. Det känns ganska konstigt att bo i ett land där sånt här faktiskt händer. Är glad att det inte drabbat mig eller någon jag känner.

Jag har inget nytt att berätta egentligen. Eller, jo. Under de två månader jag är tillbaka i Sverige har jag äntligen lyckats fixa jobb. Timanställd på Citymail igen, och jag är så glad över det! Det innebär att jag kommer tjäna extrapengar att leva på här, och dessutom bli vältränad lagom till NZ-sommar! Mmmm.. Sommar.. Det är vår här nu, men inte fan märks det. Svinkallt är det, och regn. Det känns bra att veta att jag bara behöver lida två månader svensk höst/vinter och sen få tre månaders underbar sommar igen. Underbara land.

8 kommentarer:

Majvor sa...

Super Mario. Var det det som du och Niklas spelade jämt när ni var små? Jag tror jag kan höra melodin för mitt inre öra. :-)

C sa...

Nä, vi spelade Sonic^^ Du måste väl veta vad Super mario är? Nintento 64 var det på, så vi hade det inte hemma, men jag brukade spela hemma hos Therese :)

S sa...

Jag har glömt säga det, men nu är bloggen mycket finare i färgerna!

C sa...

Stefan; vad festligt, för jag har inte ändrat dem! :o :D

Anonym sa...

Stefans allergi börjar släppa :-)

S sa...

Det kanske är beroende på dator.
Vi var i Hede i helgen och plockade lingon, 17 L! Det var ett trevligt avbrott i vardagen. Kan man palla lingon? För i sånt fall gjorde jag det...

Sen har jag en konstig fråga som du kanske kan hjälpa mig med, det gäller engelsk gramatik. Hur använder man Me och I. Är det som på svenska eller finns det andra regler? Anledningen till att jag frågar är att jag hörde en låt där titeln var "Do You think You'r cooler than ME". Översatt till svenska blir det fel, ballare än jag (är) ska det heta. Är det som på svenska att man ska kunna lägga till ett am efter I för att höra om det är rätt eller fel? Eller översätter jag meningen galet?

För att sluta flumma och ge dig n konkret fråga att ställa till Jarrod, Robert och Nicki: Heter det Do You think You'r cooler than ME eller Do You think You'r cooler than I?

Kram

Cissi sa...

(Anledningen till att dina tidigare kommentarer inte publicerades är att när man kommenterar på ett inlägg som är äldre än fem dagar måste jag godkänna kommentaren först (mest för min egen skull, så jag inte missar kommentarer till gamla inlägg))

Mja, jag ställde den frågan också, och det är som i svenska, det är mer korrekt att säga cooler than I, men det är helt ok att säga cooler than me. Jag brukar försöka säga cooler than I (även om det inte är så många som faktiskt är coolare än jag..) eftersom jag tycker man ska kunna lägga till "am" efter.

Men kanske ska vi låta Jarrod ha sin mening sagd i detta, så vi får ett proffs :)

Jarrod sa...

Stefan, both versions of the sentence are correct. Except it is "you're" instead of "you'r". As Cecilia said, "Do you think you're cooler than I?" assumes that "am" is after "I". It would be proper written english to ask, "Do you think you're cooler than I am?"

Assuming that I read what is being asked correctly.