fredag 11 juni 2010

Queenstown, del 1

Tanken var att jag skulle vänta i ungefär tre timmar på Queenstowns flygplats för att ta bussen till Alexandra, men vem står där i ankomsthallen, om inte Lucía? Så istället för en tråkig bussresa ensam, blev det en extremt rolig bilresa tillsammans. Hela helgen var extremt rolig, faktiskt.

Jag åkte ner på torsdagen, på fredag morgon åkte vi för att åka skridskor. Utomhus. Det är hur kallt det är där nere. Svinkallt. Jag har inte varit i sån kyla på ett och ett halvt år, och sen åka skridskor på det.. Inte direkt min favoritaktivitet, men det var roligt med en ett och ett halvtåring och en tre och ett halvtåring, allt blir roligt med barn. Efter skridskorna åkte vi för att se på en Bullsale. Tänk er en boxningsring med läktare runt, och massa människor. Så in kom tjurarna, en efter en, och folk lade bud på dem och det var auktion så det stod härliga till! Utgångspriset var $2000 (10 000 svenska), så jag kände inte att jag kunde köpa en. Annars hade jag köpt en och skickat hem till pappa och Kerstin. Även här var det svinkallt, men efteråt bjöds det på gratis mat och dricka, vilket alltid är trevligt. 90 tjurar sålde de.

På lördagen var tanken att vi skulle åka till QT tidigt på morgonen för att hoppa bungy jump på eftermiddagen, men bussarna var fulla, så vi kom inte iväg förrän på eftermiddagen och gick ut och åt och sen stup i säng med nervösa magar inför söndagen. Någon som var extra nervös var Lucía som på morgonen ställde sig i duschen med pyjamasbyxor på. De blev jätteblöta. På Bungystället fick vi fylla i "toe tags" med info om oss själva och sen vänta, vänta. Åkte med buss och det var först när den började gå upp, upp, upp, upp som jag blev lite nervös. Vi blev påsatta selar? (harnests) och sen åkte vi i en liten bur ut till själva stället där man hoppar från. Det är liksom fastsatt med vajrar mellan två berg. Jättehögt upp. Och jättelångt ner till marken.

Men det var inte läskigt att hoppa, inte alls. Det var bara kliva ut på plattformen (alla säger att man inte ska titta ner, men det kunde jag ju inte låta bli att göra ändå), höra killen räkna "three, two, one, bungy" och sen föll jag fritt i åtta sekunder. Hur häftigt som helst, jag skulle kunna göra det igen och igen och igen. Väl nere drar man i en grej vid fötterna så man blir sittande, så firar de upp en igen. Allt var över alldeles för snabbt.

Efter den gastkramande upplevelsen kilar vi tillbaka till vårt hostel och har fått en väldigt cool rumskamrat! Vi spenderade hela eftermiddagen/kvällen med att skratta och hitta på knäppa saker. Vi hade till exempel tävling i att stå på ett ben, och vi lurade hans kompis som kom senare, att man var tvungen att betala för att använda heatern och duschen.

På måndagen roade vi oss med två andra adrenalinaktiviteter, men de berättar jag om i nästa inlägg. Jag orkar inte skriva mer just nu, och bilder och filmer kommer i sista inlägget, tänkte jag. Så ni fortsätter läsa :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skridskor!! Är det vinter redan där nere?? Nåja, den här sommaren har ju inte börjat vidare värst, inte så himla långt ifrån att man kan ta fram grillorna.
Det där med tjuren lät intressant, synd hade varit fint med ett paket som det bråkades lite innuti.
Brr, bungy, mina pyjamasbyxor hade blivit blöta av annat.

Kram Pappa

S sa...

Har det ringt någon från posten ännu?

S sa...

Du måste komma hem snart! Jag blev tvungen att tvätta köksfönsterna hos mamma i dag. Alla sidor, inklusive insidorna. Dessutom var jag tvungen att byta dammlister på just nämnda fönster. Du anar inte hur trött jag är nu. Jag måste nog sjukskriva mig i morgon. Risken är annars stor att jag går in i väggen och blir utbränd.

Kram

Anonym sa...

Jag då, vem skall ta hand om slåttern? jag är redan utbränd men för snål att sjukskriva mig. Congratulation to NZ first point in soccer VM ever, they draw 1-1 against Slovenia. NZ score on additional time, minute 93 i belive.

S sa...

14 points to me! Thank You "All white"!

Moa.. sa...

Åh va jag e avis!! Jag vill också va i QT, hänga me er o skratta. Jag vill! Skynda dig o skriv nu, jag vill läsa mer.
Puss

Cissi sa...

Stefan; nej, de har inte ringt från posten och HAHA att du fick tvätta fönster! Försökte hon binda fast dig också så du inte skulle ramla ut genom fönstret..?

Moa; Jaa, du saknas! Men snart kommer jag tillbaka till Sverige :o Det är vinter här nu ändå, och du vet ju vad det innebär. Kyla. Inomhus. Blä.

Anonym sa...

Cecilia, harden up :P NZ's not that cold! its just not warm that all ^^