torsdag 17 juni 2010

Queenstown, del 2

Förlåt. Förlåt, förlåt, förlåt för att jag inte skrivit. Men den här veckan har varit rent ut sagt bajs, och jag har inte haft någon inspiration alls till att skriva. Men nu på morgonen har jag ätit frukost med Ronja i solskenet och cyklat med Backstreet boys i lurarna, så nu är jag glad igen! Det dumma är att det känns som svensk vår, när vintern precis går över till vår, men det är ju hur långt som helst kvar till sommaren. Blä.

I alla fall. Måndag i Queenstown. Regn, regn, regn, men det gör inget, för dagens första aktivitet är blöt ändå. Rafting. Ingen aning om vad det heter på svenska. Men ni vet, sex pers (vi var i och för sig bara fyra) i en gummibåt med varsin paddel, på en flod med ström och vågor och grejer. Hur häftigt som helst! Eller. Nä, nu ljög jag. Grejen var att man kunde välja mellan två floder, en med level 1-3 och en med level 3-6. Vi ville ha den stora, men på vintern kan man inte komma dit annat än med helikopter, och då blev det så fasligt dyrt, så vi tog den enkla. Vilket var ganska långtråkigt. 80% av tiden satt vi bara, vi paddlade inte ens. Men när det var action så var det hur kul som helst, jag slungades in i båten en gång, som tur var aldrig ur båten.. Så nästa gång jag åker till Queenstown ska jag göra den svåra floden!

Efter det här var det bara att åka upp i gondolen som går upp på ett berg över Queenstown, 400 meter upp. Det var det läskigaste vi gjorde under hela helgen, herregud vad jag inte tycker om såna små glasburar som rör sig längs en vajer. Hur mycket som helst kan ju gå fel och då har man ingen koll alls, och man kan inte ta sig ur. Jag blundade mest. Sviiiiiiiiiinkallt när vi kom upp. Blåst och minusgrader och snö. Lucía var fascinerad över snön, jag tog lite bilder sen gick vi inomhus för att värma oss innan vår sista aktivitet.

Man kan liksom gunga, 400 meter över QT. Och inte på en gunga, utan bara i en harness, så man hänger liksom fri. När vi kommer dit är det första vi ser killen från gårdagen, som inte satte fast Lucías fötter ordentligt. Vi skrattar och han säger Hooooly shit.... Men han övertygar Lucía om att behålla skorna på, om hon skulle tappa dem lovar han att leta upp dem i den mörka skogen som var under oss. Fortfarande hur kallt som helst, och här blir man utfirad på en vajer, fortfarande fastsatt, sen måste man klipsa av sig själv och dra i ett rött snöre och när man drar släpps man. Jag kunde inte göra det. Jag hängde där, hade handen på snöret men kunde INTE dra. Jätteläskigt var det. Killen var tvungen att räkna 3-2-1 så jag kunde dra. Men sen var det inte så jättemärkvärdigt, men det var roligt :) Och kallt. Kunde inte röra fingrarna efteråt..

Sen åkte vi hem på tisdagen. Det var en grym helg! Bilder kommer förhoppningsvis ikväll eller imorgon.

1 kommentar:

Majvor sa...

Jag fyller på lite eftersom jag även har pratat med Cissi. Det som hände när de hoppade bungy var att de såg något svart som for iväg när Lucia hoppade. Två gånger. Det var hennes skor som hon tappade när hennes fötter gled ur fastsättningen. Så hon fick låna ett par skor för att kunna ta sig hem sen.

Modigt att hoppa EFTER henne, Cissi!