tisdag 20 juli 2010

Rotorua













Vi lämnade Auckland för en tre-fyra timmars bilfärd på fredagseftermiddagen, och när vi kom fram var tanken att vi skulle bo hos Jarrods faster, men hon var inte hemma, så vi åkte och spelade minigolf. Oavgjort. (Här ska jag inte nämna att Jarrod sen vann på utslagshålet..). När vi återvände till fasterns hus var hon hemma, vi hängde lite med henne och gick sen ut för att äta middag. Ganska chill dag/kväll.

Lördagmorgon och planen är att åka upp med Gondolan och sen köra luge. HUR roligt som helst! Det är som pulkor, fast med hjul under, och styre. Du drar styret mot dig för att bromsa och ifrån dig för att åka fortare, och så åker du ner en lång backe med svängar och grejer. Vi åkte sex gånger (sjätte gången för att Gondolan var trasig och vi var tvungna att åka ner med luge och sen promenera) men jag vill lätt göra det igen. Lite som go kart, fast nerför. Det går rätt fort om man vill också. På eftermiddagen åkte vi till ett ställe som heter Hell's gate. Inte värt pengarna, men det är ganska fascinerande. Grejen med Rotorua är att det är väldigt tunt mellan mark och magman i jordens mitt. Bara 2,5km, vilket gör att det på vissa ställen ångar från vattnet för att det är så varmt, och i Hell's gate kokar sjöarna och leran bubblar för glatta livet. Luktar illa gör det också, typ ruttna ägg, eftersom massa sulfit (tror jag..) frigörs i och med detta. (Fråga helst inte närmre om det här, jag är inte helt hundra om något). I Hell's gate hade de även ett sulfit spa som vi badade i. Sjukt varmt, 43 grader. På kvällen åt vi middag med Jarrods faster och hennes fästmö som var från Holland och brukade vara seglare när han var ung. Han smugglade bland annat cigaretter och sprit till Sverige för massa massa år sen.

På söndagen åkte vi till ett ställe som hette någonting som jag inte riktigt kan stava till, men som är en liten lokalhemlis! En å (creek) genom skogen som är varm. Vi kom dit, det är kanske tio grader i luften, och vattnet ångar. Precis lagom temperatur, typ samma som du skulle ha i badkaret, fast mitt i skogen och med vattenfall. Hur härligt som helst, och grävde du ner fötterna under sanden blev det ännu varmare. Jag skulle så gärna vilja visa er allihop hur vackert det var, det går liksom inte att fånga på bild. Jag skulle vilja ta med er dit.

Efter ett låååångt bad åkte vi för att göra det jag i princip kom till NZ för; zorbing! En stor plastboll, vatten och du själv inuti, och sen rull ner för en lång backe! Jag åkte dessutom i en sick-sack bana, vilket gjorde det ännu mer snurrigt. Hur roligt som helst, hade verkligen ingen koll alls på vad som var upp och ner, och jag kan tänka mig att det är så det känns att vara i en tvättmaskin^^ Det ska jag definitivt göra om när jag åker dit igen i September med Lucía! Efter zorben åkte vi hem till Auckland igen, och jag är sjukt nöjd med helgen, den var hur mysig som helst.

Och trots att jag varit väldigt trött på det här jobbet ett bra tag nu, vill jag inte alls åka hem längre. Igår var en väldigt bra dag, jag bestämde mig för att inte bli irriterad för att Theo inte äter, jag och Lola hade roligt ihop, jag diskuterade en hel massa med Nikki, och Robert och jag skämtade och skrattade tillsammans. Jag trivs verkligen här, och det gjorde mig stolt igår när Robert sa att han gillade min idé att gå till en bro här i närheten som går över motorvägen och ta bilder med lång slutartid på bilarna. Han tyckte i och för sig även att jag skulle klä ut mig till vampyr och springa tvärs över motorvägen, men jag sa att min pappa nog inte skulle tycka det var så kul. Jag älskar att bo här.

Bilder: den naturligt varma creeken, zorb, luge, Hell's gate

4 kommentarer:

Karin sa...

Vilken härlig helg det låter som du haft! Riktigt häftiga bilder också, du har gjort ett bra jobb med att fånga det vackra hur svårt det än är. Jag tycker zorben ser ut som en gigantisk isboll mitt i hobbit-sommarland.

När du skrev att Jarrods faster hade fästmö och när ni ändå är inne på bombardemang mot far din kom jag att tänka på allra första gången jag träffade honom. På första klassmötet med alla förändrar är han den första som tar till orda och presenterar sig som Majvors fru. Det väckte många glada miner och bröt verkligen isen :).

Kul att det känns bra med jobbet igen och att du är fri från mormorn! Ha det bra! Kram

S sa...

Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat. Fast tvärt om!

Anonym sa...

Den där bollen skulle jag nog tycka vara roligt också, Stefan skulle aldrig våga.
Miljön påminner lite om Island i din beskrivning.
Näe, barn och vampyrer skola icke leka bland bilar och vitlök.
Ja, jag försökte komma ur garderoben redan då.

Kramar till utvalda :-)

Carro sa...

Duu, zorbing finns i Sverige också ;P Kanske inte lika häftig miljö dock, hähä :)