onsdag 14 juli 2010

Vinter=vår

Just nu njuter vi järnet av den så kallade "vintern" här i NZ. (Visst, på sydön har de snö snö snö och is på vägarna, men där bor ju inte jag, som tur är). Ända sen i fredags har det varit strålande solsken och varmt! Eller, det är kyligt i skuggan, men i solen blir det riktigt varmt. Tänk svensk vår, mitten av april. Jag och Jarrod var ute och spelade lite fotboll i parken idag mitt på dagen, han i shorts och t-shirt och jag i jeans och linne. Och då är vi mitt i vintern (man räknar sex månader framåt, alltså är det som januari). Även om det såklart inte kommer vara såhär resten av vintern, tycker jag väldigt mycket mer om det här än slask och snö och is och minusgrader. Det är mycket som är bra med det här landet.

Jag har ändrat design på bloggen också! Blev lite uttråkad igårkväll. Blev helt okej, om jag får säga min mening.

Det är bara jag, Robert och Theo hemma den här veckan. Lola, Nikki och mormorn är söderut och åker skidor. Jag är ganska avundsjuk, det är trots allt hur kul som helst att åka skidor, men livet här hemma är ganska soft också. Jag förundras fortfarande över vilken intressant person Robert är, idag diskuterade vi drömmar och ljus/tid över middagen (som för övrigt var bakad kumara med tonfisk, riven ost, sour cream, ärtor och tomat). Vi är ensamma med Theo ända till fredag, och på fredag tar jag bara honom till day care på morgonen, sen jobbar jag inget mer, för vid lunch åker jag och Jarrod till Rotorua! Det ska bli så himla roligt, jag ser verkligen fram emot den här helgen. Jag hoppas vädret håller i sig också, det vore ännu mer party. Vi ska bland annat åka luge, göra zorbing och bada i varma källor. Höga förväntningar är ordet.

Vad gör ni i Sverige? Badar och njuter av sommaren? Någon som åker iväg någonstans eller gör något annat spännande? Tell me! :)

11 kommentarer:

Felicia sa...

Jag kan fortfarande inte fatta att du är sex månader, och flera timmar fram i tiden :)

Jag har precis börjat jobba dagtid. Rätt värt i den här värmen då det inte går att vara ute. Om man inte badar. Min choklad smälte igår inomhus, på kvällen!

S sa...

Semester? Sånt är det bara pappa som har. Varje gång man pratar med honom är han ledig. Inte undra på att Sveriges budgetunderskott är så stort som det är. KBV köper bara en massa nya flygplan och båtar, men det är ingen som jobbar, för alla har semester 10 månader om året!

När en vanlig stackars arbetare får vara ledig ska han och hans sambo åka till norrland och tampas med myggen, grilla, träna och springa ett halvmarathon i Ljungdalen. Förra året var det varmt och jobbigt så jag hoppas att jag kan vara snabbare i år.

Sambon kanske bara kan vara ledig i två veckor (av någon anledning har hon inte någon semester kvar...) så sista veckan vet jag inte vad jag ska ta mig till. Är det för kort tid att åka till NZ på en vecka? Skulle vara kul att se vad som är bättre än 50cm snö och 10 minusgrader som det var den senaste vintern!

Nu är det varmt så det förslår. Tropiska nätter mest hela tiden (inte kallare än 20) och dagstemperaturer på 30+! Du skulle gilla det! I vårat sovrum har temperaturen stabiliseat sig på ca 27 grader; det är lite för varm för att ha duntäcke. Men trots det snor Karin mitt!

Har du varit något alergisk där borta?

Var inte Kyle Jarrods galna bror?

Kram!

Carro sa...

Här badar vi och solar hela dagarna (vi som har turen att vara lediga!)

C sa...

Stefan; hahahaha, det om pappa och kustbevakningen var alldeles klockrent, jag minns precis hur det var förra året när han var ledig i tre månader, jobbade i kanske en och en halv, och var sen ledig i två till..

Jag tror jag var lite allergisk i början när jag kom, när det var vår, men nu är jag inte allergisk alls. Det är ju vinter^^ Även om gräset fortfarande är grönt och löven sitter kvar på de flesta träden.. (Och nä, Kyle är Jarrods kompis, hans bror heter Travis)

Hoppas ni får en härlig vistelse i Norrland och att det går bra på halvmaran! :)

S sa...

Just det, Travis var det.

Jag tycker det skulle vara snyggt med en lite mörkare färg på bakgrunden i bloggen. Rutorna med text skulle sticka ut mer då, nu är det lite "blekt"; som en rosa strumpa som blivit tvättad jättemånga gånger och tappat färgen. Eller färgen som mjölk får när man äter jordgubbar med mjölk och delar gubbarna med skeden. Det har vi ätit massor av den senaste tiden. Det är så gott!

Kram

Majvor sa...

Vad vi gör? Försöker stå ut i värmen! Har just lämnat duchen efter en sval dusch, det behövdes efter en dryg timmes bilresa från Gålö i en bil utan AC. Ska ta mig något kallt att dricka (har faktiskt en öl hemma!) och sätta mig på balkongen. Där är det 28 grader och fläktar lite. Inne är det 28 och vindstilla. Tror jag hoppar över att äta.

Sen kan jag påminna om, när ni ändå håller på och trackar farsan, att han dessutom glömde bort att gå till jobbet när han haft långledigt och väl skulle börja jobba igen! :-)

S sa...

Det är väldigt tyst från pappa...

Kerstin sa...

Hahahaha....det här var nog det roligaste jag läst här på bloggen hittills! Satt och skrattade en kvart. Somliga kommer enligt uppgift att ta itu med somliga andra så småningom :-D

Kerstin sa...

Förresten så jobbade han hårt januari tom april...utom februari då han hade semester. :-D

Anonym sa...

Jaha, här har man helt oförtjänt hamnat mitt i siktet för både den ena och andra åsikten angående mitt liv. Nåja skulle kunna ge tillbaka med dubbla laddningar men, för er som vet vad värdegrund står för så avhåller jag mig. Det är förmodligen att vissa inte har något viktigt att förmedla och hoppar då på den svage.
En utav gammelhönorna har varit hänging ett par dagar, hoppas det inte är något allvarligt eller så är det bara som så att naturen har sagt att nu är det dax.
Kycklingarna växer så det knakar, några sitter redan på pinne.
Appropå pinne så har det kommit ett kart på äppelträdet jag fick av er. Flädersaften är klar och den som dyker upp blir bjuden på "Strogens delikata Flädersaft".

Kramar

S sa...

Fire at will!