tisdag 27 juli 2010

Kattastrof!

Det har varit ganska dramatiskt här i huset på senare tid faktikst, och det har jag helt glömt bort att berätta om!

Mickey (katten) har haft ett par turer till veterinären de senaste månaderna pga kattbråk, han har blivit riven, stackarn. Vi har börjat hålla utkik och sett att det är en rätt stor katt som försöker ta över området och stackars Mickey har inte mycket att sätta emot, han är ju trots allt en hund-känguru-häst-katt som antagligen inte ens vet att han kan använda sina klor. En natt för drygt två veckor sen hör Robert ett kattbråk precis utanför fönstret (Mickey är inne om nätterna, så det var två andra katter), så han rusar till köket, grabbar tre mandariner, springer ut och kastar dessa på den onda katten. Klockrent, enligt min åsikt.

Men några futtiga mandariner hjälper inte och dagen därpå åker han för att införskaffa en kattfälla! Nu jäklar i min låda! Sätter upp den bredvid huset med en burk med mat för att locka in katten. Jag är redan från början helt säker på att Mickey kommer vara den första att bli fångad, och inte har jag fel; ett par timmar efteråt sitter en förvirrad och ledsen Mickey i fällan och mjauar. Dumma katt. Jag lägger in ny mat och bara en timme senare har vi fångat rätt katt. Tror vi, i alla fall. Vi bara väntar på att någon sätter upp lappar som efterlyser sin katt. Men den verkade inte vara van vid människor, så antagligen är den vild.

Där ligger du i lä, pappa, efter att ha försökt skrämma katter med vatten. I NZ är det mandariner och fällor som gäller!

Annars har mormorn äntligen åkt hem, men efter det kom en moster och stannade i två nätter, men hon åkte imorse och det ska bli skönt att äntligen få ta hand om barnen utan vakande ögon. I söndags åkte Nikki till Melbourne för att jobba och på torsdag åker Robert till Sydney för att möta Nikki så ska de ha lite semester tillsammans. Jag ser delvis fram emot att ha barnen, vi ska göra en massa roliga saker, men samtidigt vet jag att jag inte kommer sova alls. Kanske bra att jag övade i fredags natt då jag var vaken från 1.30 till 6.30 utan direkt anledning.

5 kommentarer:

Felicia sa...

Hahaha what? Har ni kidnappat en katt? Jag hoppas den får mat

Anonym sa...

Fint, då har ni två katter nu då. Gäller att göra det så bekvämt som möjligt för Tyskan som kommer senare.

C sa...

Nej,nej,nej, nu förstår ni mig fel! Den vilda katten har vi lämnat till SPCA som är en organisation som tar hand om vilda djur, försöker hitta ett nytt hem åt dem och sådär. Aldrig att vi vill ha den där katten här^^

S sa...

Jag har halsfluss. Två dagar med 40 graders feber, men nu har febern börjat gå ner mot 38 och jag har fått medicin. Jag visste inte att det gick att få människovirus via datorerna också...

Anonym sa...

Det är synd om din storebror, jättesynd