måndag 12 april 2010

Ett inlägg om bortglömda månader och en trygg röst

Min pappa fyller år idag. Här har hans födelsedag nästan tagit slut. Där har den knappt börjat. Jag har inte hört min pappas röst på sex månader. Visst, jag valde att inte prata med någon från Sverige under de första tre månaderna, men efter det har jag pratat med ett par stycken. Men pappa har inte haft någon mikrofon, så trots att jag velat, har jag inte kunnat.

Min pappa fyller år idag, och jag ringde för att säga grattis. Han kände inte igen min röst först, han förväntade sig inte att hans dotter skulle ringa från andra sidan jorden. Men det gjorde hon (tack vare generösa värdföräldrar som lät henne ringa från hemtelefonen med bara en begränsning på en veckas samtalstid) och det var det finaste samtalet jag haft på mycket länge. Att bara höra hans röst gav mig tårar i ögonen.

Vi pratade om allt möjligt, och det är fantastiskt hur det har gått sex månader utan att en mening utbytts mellan oss, men ändå känns det som att vi pratade bara häromdagen. Jag var tillbaka i hans kök, efter en god middag. Samtal som varade länge, samtal som var djupa och samtal som var knäppa. Som jag har saknat att skratta tillsammans med min pappa. Jag insåg det under vårt samtal. Jag har saknat hans sätt att berätta om saker som hänt, saknat att skratta åt dumma idéer och presenter.

Vi pratade bara en dryg halvtimme, men det fyllde mig med så mycket värme och kärlek att jag kommer leva på det i flera dagar. Älskade pappa. Jag hoppas din födelsedag har varit bra.

2 kommentarer:

Majvor sa...

Nu blev jag alldeles tårögd.

Anonym sa...

Ja, Cissi,
Det som verkligen gjorde denna födelsedag till något alldeles extra var att höra din röst. Jag blev helt ställd när det var du och ingen försäljare som jag trodde med det konstiga nummret. Pratade vi 30 min kändes som fem, när vi avslutat kom jag på, åh det där borde jag berättat och det har jag varit med om.
Mitt hjärta var fyllt med glädje och värme när vi hade slutat, svävade på moln. Tack min dotter älskar dig. Kramar.