torsdag 29 april 2010

Födelsedagsfirande

Okej, nu har jag varit 21 år i två dagar, och det är kanske dags för en avrapportering om hur mitt firande har varit. Jag kan varna och säga att det antagligen blir ett ganska långt inlägg, för oj vad jag har blivit firad!

Det började egentligen i lördags, när Jarrod hade en överraskning för mig (som jag i och för sig listade ut på fredagen, men det spelade ingen roll) i form av en familje/födelsedagsmiddag. Hans två bröder med respektive och hans mamma med respektive var alla hemma hos honom när vi kom dit, det bjöds på väldigt god mat och tårta och sång, och jag fick paket! :o Av Jarrods mamma och hennes kille fick jag en stor tränyckel, vilket är väldigt symboliskt här i NZ, eftersom 21 firas väldigt stort här. Av Travis och Emily fick jag ett jättehäftigt fotoalbum.

(På söndagen spelade jag match, vi vann med 3-0 och jag stod i mål. Det var roligt)

På måndagen hade vi födelsedagsmiddag för mig här hemma, eftersom Nikki och Robert skulle iväg på kvällen på min födelsedag. Jag hade valt kycklinggryta typ, en stark rätt med jordnötter i, med ris till middag, och vit choklad cheesecake till efterrätt. Hur gott som helst, och allt åts med levande ljus på bordet, och brasan brinnande i bakgrunden. I present av min värdfamilj fick jag en t-shirt och en greenstone. Greenstone är väldigt känt på NZ, det betyder otur att köpa en till sig själv och de har olika symboler som står för olika saker. Jag fick en KORU (googla för att se bild), vilken står för new beginnings, new life, growth & harmony. Jag tyckte det stämde in väldigt bra. Det var en väldigt mysig kväll, och Jarrod var där också.

När klockan slog 00:00 öppnade jag ett av paketen från Jarrod, som var en ram med bilder på oss i. Väldigt gulligt. På morgonen (på min faktiska födelsedag, alltså) öppnade jag resten av paketen jag hade. Från Jarrod fick jag presentkort så jag kan köpa nya benskydd (och en till sak, men uppenbarligen får jag inte berätta för någon om den, vilket är synd. Det var presenten som fick mig att gråta en skvätt). Av pappa och Kerstin fick jag en bok, svenskt godis och två trisslotter (där jag vann 25 kronor på den ena, woho!). Av Farmor fick jag fem par strumpor, vilket kom väldigt väl till pass. Och dagen efter kom paket från mamma med ytterligare två böcker i! :)

Ja. Så var det att fylla år här på andra sidan jorden. En väldigt bra födelsedag var det, och den blev ännu bättre av att både pappa och Stefan ringde och sa grattis! Det värmde, även om det inte var så långa samtal. Tack för alla gratulationer och presenter, det här kan ha varit en av mina bättre födelsedagar, och då har jag ändå befunnit mig så långt ifrån Sverige som möjligt. Då hoppas jag att ni förstår att jag känner er kärlek, trots att ni är så långt borta.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vi får säga grattis i efterskott.Bra att du trivs och har hamnat hos en trevlig familj.
Inga o Lasse

Majvor sa...

Härlig födelsedag! Eller födelsedagar blir det ju nästan.

Och givetvis blir jag nyfiken på vad du fick mer av Jarrod, du kan väl viska? Eller skriva det på rövarspråket? :-)

Karin sa...

Vad härligt att du har haft bra födelsedagar, kul att sprida ut firandet så det varar lite längre än bara en dag. Det var ett bra år att vara utomlands på i och med att de värderar 21-årsdagen betydligt högre i NZ än i Sverige.

Roligt att det går så bra med fotbollen också. Att vinna och inte släppa in ett enda mål måste bli som en extra present tillsammans med allt annat fint du fått. Som du kanske misstänker finns det nog något mer paket som försöker tråckla sig över jordklotet och väl anländer i sinom tid... :)

Hoppas du få en riktigt trevlig valborgshelg, trots att det är en oerhört svensk tradition!

Kram