måndag 19 april 2010

Heja mig

Som jag skrev förut börjar jag äntligen känna mig som en riktigt bra au pair, och det är delvis på grund av vad jag lyckas göra med Lola. Theo är inte direkt svår att underhålla, han kan sysselsätta sig själv med de mest underliga saker. Men Lola är nio, snart tio, och kräver uppmärksamhet på ett annat sätt. Och om jag inte ger henne uppmärksamhet, om jag inte kommer med idéer eller pushar henne till egna idéer, slår hon på tvn och det försöker jag varje eftermiddag undvika till varje pris. För jag känner mig inte som en bra au pair när hon tittar på tv. Självklart är det okej ibland, men ni fattar poängen.

Förra veckan hade hon lov, men jag tror bara hon tittade på tv en av dagarna, vilket var efter vi både cyklat OCH badat. Resten av dagarna lyckades jag hålla henne sysselsatt, och komma med idéer. Hon och Willow lekte "hotell" på mitt initativ. Jag mindes hur jag och Therese brukade leka det i hennes rum när vi var små, så jag föreslog det till dem och det togs glatt emot. Vi har lekt djuraffär, sminkstudio, spelat spel. Idag när Lola kom hem byggde vi en koja och spionerade på Evil Enemy (som egentligen bara var en kudde), och sen gjorde vi en Potato Man. Jag känner mig så kreativ!

Vädret som är just nu är helt hopplöst. Imorse var det strålande sol, så jag och Theo kom 200 meter påväg mot parken vid zoo, när det började regna. Jag bestämde att vi skulle gå hem igen, och istället gå till Playgroup som delvis är inomhus. När vi 15 minuter senare lämnar för att gå dit, är det strålande sol igen. Och så fortsatte det. Varmt, kallt, varmt, kallt. Tröja av, tröja på, tröja av, tröja på. Det är så man får träningsvärk! Hur är vädret i Sverige? Vår ännu? :)

6 kommentarer:

S sa...

Vår? Här har Islänningarna ställt till det ska du veta. Inte nog med att de sabbar hela europas ekonomi, nu har de börjat förstöra vädret också. Det är som ett stort svart lock på himlen. Solen lyser aldrig igenom och det dalar aska, som ett lätt snöfall, fast svart. Och jag som tvättade bilen i går...

Du är duktig som lyckas hålla Lola sysselsatt, det kan inte vara det lättaste. Keep up the good woork!

Kramar

Carro sa...

Här är det sol nu, men regn och hagel ibland..sen finns väl den där askan någonstans, men jag har inte sett den!

C sa...

Stefan; hahahaha, jag skrattade högt åt det där :D Fast islänningarna har väl en poäng, eftersom de själva håller på att gå i konkurs vill de väl att resten av Europa ska dala lite de med.. Är du befriad från jobb, eller hur har det varit när Arlanda varit stängt?

S sa...

Jag var där i dag, i fredags fick jag semester. I dag flögs det inte så mycket i den luften jag jobbar i, men en del till och från GBG, Oslo och Norrland.

De hotar med att det ska dra in mer aska under natten, så vi får se hur morgondagen blir. Vem vet, jag kanske blir av med jobbet.

Om jag blir det så kan du väl höra med Robert och Nicki om jag kan ta över efter dig när du är klar med ditt år. De vet ju vem jag är och jag är ju ganska snäll.

Det verkar jobbigt med hösten och vintern där borta. Hur är temperaturerna inne och ute nu?

Hur går det för Jarrod i skolan? Har han mycket att plugga? Förhör du honom på hans läxor också?

Kram

Majvor sa...

Du vet att det var en bankkris på Island va? Den drabbade folk i Storbritannien som förlorade pengar. Så nu säger de: We asked for cash and you sent us ash. Rätt fyndigt.

Jag har en kollega som funderar på att ta golfbilen upp från Portugal. En annan som varit i Mexico men nu är på väg med buss från Barcelona.

Men vår är det. Hela slänten mittemot är blå av scilla.

Såg du min snygga film förresten? :-p

http://www.youtube.com/watch?v=zWXkGpNATKE

Unknown sa...

Vi sitterallt som oftast ute i solen och fikar medan hönsen står nedanför och tigger bulle när de inte letar mask. Tussilago, krokus och vitsippor, kan det bli mer vår? Midsommarpotatisen ska snart ner i jorden och plantor i massor är under tillväxt i fönstren.
Snart vill Pappa ha en allergikompis att dricka öl med på altanen medan somliga andra får slava i traktorn med slåttern.

Vårkramar Pappa och Kerstin