söndag 10 januari 2010

Helgen som gick

Jag gör en avstickare från Kaikoura för att berätta om min helg istället! För den var grym!

Jarrod kom och plockade upp mig vid kvart i nio (enligt min mening lite för tidigt för en lördagsmorgon, men det var helt okej för det äventyr vi skulle på) och vi började morgonen med att köra lite vilse nere i city. Kom fram till målet, som var pier 4 och båten som skulle ta oss runt till olika öar. Hop-on-hop-off. Vi gick av vid första stoppet, som var ön med namnet som börjar på R (alla namn är så sjukt svåra att komma ihåg, det är Maori alltihopa, vilket gör att jag tycker allt låter likadant). Ön består av en vulkan (dock ej aktiv, men den exploderade för ca 400 år sedan) som vi såklart besteg! Jag i flipflop. Mindre bra drag.


Här är utsikten från toppen, efter cirka 45 minuters promenad, många svettdroppar och 200 meter över havet. Magnifik utsikt åt alla håll, det är så synd att man inte kan fånga det på bild..


På vägen ner tog vi det lite lugnare, och jag tog lite bilder. Det här är lava. Vilket jag kan tycka är ganska häftigt. Käkade lite lunch och väntade på färjan som skulle ta oss till nästa ö, vilken började på M. Där skulle vi badaaaa! Wiho. Vi var duktiga och smörjde in oss med solkräm kontinuerligt, och vi badade. Oh så skönt. Och vi var på lä-sidan av ön, vilket vi upptäckte när vi gick tillbaka till färjan, eftersom det blåste väldigt kalla vindar på andra sidan ön.

MEN! Trots solkräm (okej, jag erkänner.. SÅ noga var vi inte när vi hade på den..) hade Jarrod bränt hela ryggen. Jag skrattade skadeglatt, tills vi en halvtimme senare tittar på min rygg. All the same. In my face, liksom. Fast på ryggen.

Åkte hem till Jarrod (han hade lovat att laga middag). Mötte upp med hans bror och hans flickvän, bestämde oss för att käka fish and chips istället. Jag och Jarrod åkte och hämtade. Såg en biljakt! Oh så spännande! Vi hörde när polisen rammade bilen, såg den komma runt hörnet med hela bakstötdämparen hängande löst och två polisbilar med sirener efter. Tyvärr hann jag inte ta några bilder^^

Gick och la oss ganska tidigt, vi var helt slut efter att ha klättrat den där vulkanen! Och trots en helt grym dag har jag ett meltdown mitt i natten. Stackars Jarrod, han fick torka mina tårar, men det kändes bra att ha honom där, faktiskt. Fick ett akut behov av Felicia, textade henne och hon textade tillbaka och fick mig att gråta ännu mer. Älskade vän.

Idag har vi mest chillat. Gick på bio och såg Sherlock Holmes, eftersom vi kände att vi kanske inte borde spendera mer tid i solen, med våra ryggar.. Och när jag kom hem hit till min värdfamilj insåg jag att jag saknat dem! Och det är så roligt, Nikki och Robert driver verkligen med mig. Jag hade redan käkat middag när de gick till parken för att käka, men de hetsade mig att käka pommes, jag vägrade och Robert kastar dem på mig! Till och med Theo har de drillat till att få mig att äta. Han kom med pommes efter pommes och matade mig.

Underbar helg, är ordet :)

4 kommentarer:

Majvor sa...

Där ser man. Du som inte ens vill gå upp på "berget" vid Hagaparken med mig! Ska påminna dig om det här sen är du är hemma igen. :-)

S sa...

Hemma? Tror du hon kommer hem igen???

C sa...

Haha, Stefan.. :)

(Men jag kanske ska varna om att Jarrod har planer på att stjäla mitt pass, så jag MÅSTE stanna.. Du kanske ska ta ett snack med honom när ni kommer hit^^)

Anonym sa...

god i miss you