torsdag 7 januari 2010

Kaikoura, dag 2

Okej, Kaikoura, dag två. Studsade (vilket kanske var en överdrift..) ur våra sängar (eller, jag ur min madrass, som det var sjukt svårt att studsa från, eftersom den var belägen på golvet..) hyfsat tidigt för att äta frukost. Eftersom vi inte hunnit handla än, fick det bli frukost ute. Ha. Pannkakor med färsk frukt och bacon (vilket inte riktigt passade, men med tanke på hur hungrig jag var så var allt gott!). Efter intaget av frukost begav vi oss till fots till Whale Watch och anmälde att vi var där och redo att åka. På skärmen stod det att det var risk för sjösjuka och jag blev genast nervös. Ni som känner mig vet att jag hatar att spy, att jag inte har spytt sen jag var typ tio. Så vi proppade i oss de EXTREMT äckliga sjösjukepiller vi köpt.

Väl på båten hamnar vi bredvid en kille vid namn Toby från Australien som var trevlig. Guiderna på båten berättar om valarna och vad som kommer att hända. Att man ser ungefär 10 % av valen. Resten är under ytan. Värt, tänkte jag.


Vi ser sammanlagt fyra valar. Eller, ser och ser. Det var helt ärligt inte mycket att se. Något grått som flöt på ytan och sprutade vatten, för att efter en stund försvinna ner med bakfenan sist. Nja, det är helt ärligt inget jag hade betalat så mycket pengar för, om jag vetat detta i förhand. Men ändå, vi har sett valar och det är det inte alla som har. På vägen tillbaka till hamnen såg vi lite delfiner också. Lite var kanske en underdrift. De var väl en 300 stycken ungefär.


Eftermiddagen spenderade vi sittandes på en strand, pratandes om allt möjligt och såg tidvattnet komma in. Hade en lugn kväll (lugn är kanske fel ord när det gäller mig och Lucía (ni som vet hur jag och Johanna Andersson kan vara när vi är i vårt ässe, kan tänka er ungefär samma)) och gick och lade oss tidigt, eftersom morgondagen skulle bjuda på tidig uppstigning. Närmare bestämt 04:20. För att simma med delfiner! Åh jag blir helt glad när jag bara tänker på det. Men jag ska berätta om det i nästa inlägg :)

Inga kommentarer: