onsdag 25 november 2009

Svar hittills

Jag undrar om du provat dina nya fotbollsskor ännu? - Japp, jag spelar fotboll varje måndagkväll. Dock är det inte så kul som i Sverige, det är så jobbigt att inte känna någon och att inte riktigt greppa fotbollsspråket på engelska. Men det kommer väl.


Har du hittat några trevliga fotbollsmänniskor att prata boll med? - Nja. Jag försökte inviga Robert i min extas över AIKs SM-guld, men det slog inte riktigt igenom. Han förstod inte min passion. Men han tyckte SM-guldtröjan som Therese skickade ner var snygg.


Hur ofta lagar du mat? - Jag lagar egentligen bara mat åt Theo, har lagat åt hela familjen en gång bara. Mestadels Nikki eller Robert som sköter matlagningen. Robert är nu uppe i sju hemliga recept!


Vad lagar du då? - Jag lagade spaghetti och köttsås.


Har du bjudit dem på något typiskt svenskt, och vad tyckte de om det? - Jag och Lola gjorde chokladbollar, det är väl ganska svenskt. De gick åt. Annars har det inte varit så mycket svenskt än. Planerar att göra köttbullar någon dag. Tips på annan svensk mat jag kan bjuda dem på, som går att tillverka här?


Är du på stranden ofta? Badar? Temp i vattnet? - Nej, stranden har vi inte börjat hänga på än. Det är lite för kallt, även om det idag var klarblå himmel och 20 grader i skuggan, så är vindarna lite för kalla än. Men jag tror att jag kommer bada på lördag.


Vad gör egentligen Mickey som är så hemskt? Vad skiljer honom från Ziggy? - Ziggy är en extremt lugn katt. Mickey får tuppjuck ungefär en gång i halvtimmen och springer runt som en galning. När han är hungrig går han PÅ ens fötter, han slickar/biter tårna när man sitter ner. Han placerar sig ofta liggandes mitt i köket. Han går upp på köksbänken när han tror att ingen ser. Men han är bra också, när man leker med honom använder han inte klorna :)


Kan du inte ta lite foton i huset (ditt rum bl.a.), trädgården, lekplatsen, bilen mm och lägga ut så vi får se hur din vardag ser ut? - Jag ska göra mitt bästa för detta. Har planerat att jag och Lola ska göra en film och visa er runt i huset, men det har varit så mycket senaste veckan. Om inte ska jag försöka komma till skott och fota!


Det där med maten undrar jag oxå. Och om ni äter mycket får. - Vi åt får senast i förrgår. Men det smakar inte alls kofta, det är riktigt gott faktiskt. Beror antagligen på kvalité och hur det är tillagat. Eller så har jag vant mig.


Vad växer i trädgården? - Ett gigantiskt plommonträd. Det täcker typ hela gräsmattan, och är fullt av plommon som snart är mogna. Sen är det en häck runt med gröna buskar. Nedanför dem är det liljor, tror jag. Eller ska bli. Vita blommor iaf. Jordgubbar har vi. Och i taket ovanför terassen växer vindruvor. Fast Robert har klippt bort alla blommor, det blir så mycket getingar och djur.


Känner du dig helt bekväm med att prata engelska? Känns det som du har flyt och börjar få dialekt och slangord? - Bekväm är jag, men jag måste fortfarande tänka mig för, eftersom jag inte kan använda samma sorts ord på engelska som jag kan på svenska. Måste ofta omformulera mig. Dialekt vet jag inte, men jag har ett annat sätt att prata. Skippar slutet på många ord. "hää" istället för "hair", "caa" istället för "car".


Hur är människorna du möter? Öppna och lättpratade? Vänliga och hjälpsamma? - Vissa är lättpratade, andra inte. Men de flesta är väldigt trevliga och intresserade. Många har berömt mig för min engelska också, vilket gör mig väldigt glad.


Har hittat någon ny musik från NZ som du gillar? - Jag kan meddela att jag har flera favoritradiokanaler! En som spelar bara klassiker (tänk 90-tal och 80-tal och tidigt 00-tal!) och en riktigt bra rockkanal. Har hittat en kille som heter Luger Boa som är cool. Lyssna på hans låt "What is real?"


Hur är grannarna? - Ljudliga? På ena sidan en familj med tre döttrar på sju år och nedåt, där pappan är party. Inte så att det stör om kvällar och nätter, men de har nästan alltid saker på gång i trädgården och lyssnar på musik och så. Men jag stör mig inte. På andra sidan har vi en 18 månaders kille som är gigantisk och skriker högt. Mamman är trevlig.

Det var frågor från Kerstin och mamma.. Kom gärna med fler, det här är mycket enklare än att hitta på nya, egna inlägg! :D

2 kommentarer:

Unknown sa...

Inga frågor just nu (kommer senare), men däremot hittade jag denna websida med en massa sångtexter till jul- och luciasånger:

www.julsånger.se

Öva på nu!

Majvor sa...

Kåldolmar? Fast det gillar du ju inte själv förstås.

Köttbullar måste väl gå att göra? Det är ju väldigt svenskt.