måndag 19 oktober 2009

En dag i NZ

Jag har förstått att ni (i alla fall Kerstin, och det är väl skäl nog) är intresserade av hur en vanlig dag ser ut. I will tell you.

På måndagar och fredagar, som är icke-day care-dagar för Theo, går jag upp vid halv åtta-åtta (beroende på när mamma/pappa ska iväg) och följer eventuellt Lola till "the corner" som är korsningen Grosvenor str/Cornell str, där hon möter en skolkamrat för att gå till skolan. Detta sker vid kvart över åtta. Hennes skola börjar nio. Frukost och sånt klarar Lola av själv, och Theos frukost är oftast avklarad när jag går upp. Mamma och pappa lämnar för jobb vid allt från åtta till halv tio, beroende på hur mycket de har att göra. Sen är det bara leka loss! Lekparker, play groups osv. Fantasin får flöda.

Vid halv tolv-tolv åker Theo i säng, och sover (förhoppningsvis i minst två timmar), då brukar jag passa på att hänga/vika tvätt och förbereda en till maskin som jag sätter på när han har vaknat. Vid tjugo över tre är Lola vid "the corner" igen, och om inte jag, så måste någon möta henne där. Hon käkar mellis (vilket inte alls finns här. Afternoon tea kallar de det, även om ingen dricker te alls) och hänger med mig och Theo. Vid halv fem får Theo middag, och vid fem ska han bada. Klockan sju stoppas han i säng. Lola går och lägger sig halv åtta, och släcker lampan ungefär kvart i. Vi brukar läsa tillsammans, varannan sida.

På resterande dagar (tisdag, onsdag och torsdag) tar jag Theo till day care (vilket är en promenad på ungefär 15 minuter), lämnar honom gråtandes där (det skär i hjärtat) och fixar tvätt när jag kommer hem. Har dagen fri, och hämtar honom igen (vilket är desto roligare, han blir så glad) innan tre, så vi hinner till hörnet för att möta Lola vid tjugo över tre. Sen är det ungefär samma procedur.

På helgerna är jag ledig, om de inte specifikt ber mig sitta barnvakt. Då får jag betalt för det, såklart. Detsamma gäller om de vill att jag ska barnvakta på vardagskvällar.

5 kommentarer:

Elin sa...

Det låter ju som en dröm :)
Jag förstår verkligen att du trivs!

Och som jag tidigare sagt, du e såå modig och jag e såå avundsjuk på dig! <3

Anonym sa...

jag vill verkligen hänga i the corner.. är det bara jag?

Unknown sa...

Tack Cissi, det var kul att veta hur rutinerna är. Och jag vet minst en till som var nyfiken... :-)

C sa...

Haha, Pia, det är bara ett vanligt gathörn.. =p Men jag hängde där en stund igår faktiskt. Inte överdrivet spännande =/

Anonym sa...

Jag också! Go the corner! /Nina