måndag 26 oktober 2009

Svensk fotboll

Det här blir ett inlägg om svensk fotboll, och mestadels AIK, såklart. För även om jag är på andra sidan jorden inser även jag att det jag trott ända sen i våras är på väg att hända. Att det som nästan blev verklighet för två år sen (eller var det tre..?) är på väg att bli verklighet om bara ett par veckor. Att det som inte skett sen -98 är på väg att ske -09.

SM-guld.

Det är två matcher kvar, och AIK har allt i egna händer. Spelar de bara som de gjort hittills under säsongen, går det här vägen. Det finns ingen Arnefjord som kan förstöra, och jag litar fullt ut på alla i laget. Även på Stahre. Det finns ingen Kibebe som med sina snesparkar gör en rädd när bollen kommer nära honom. Ingen Svante som man undrar hur långa ben han egentligen har, och hur långsamt man egentligen kan springa. Det lag AIK har är bra, riktigt bra. Jag är ändå, när det kommer till kritan, lite ledsen över att vara här, i vakuum. Där inget gör eko. Där inget sägs, där det här inte är något man pratar om. Alls.

Jag läste på DNs hemsida om derbyt igår. Jag vill citera Johan Esk, han skrev något som fick mig att skratta. Dock skrattar jag inte åt varken Bajen eller Djurgården. Visst kan man vara skadeglad, och det ultimata för en AIKare måste ju ändå vara SM-guld och Superettan för både Bajen OCH Djurgården. Men det kommer bli tomt och tråkigt nästa säsong. I alla fall. Citatet: När Söderberg gick ut kom Rafael in. Han är Hammarbys sämsta import sedan 80-talets Piotr Skrobowski.
Videojuggarna? De var som Zlatan och Messi i jämförelse med denna skenbrasse.
Antingen kommer han inte från Brasilien eller så är Rafael beviset för att det finns fotbollsspelare i Brasilien som helt saknar spelförståelse och teknik.


Nu hoppas jag bara kunna hitta någon sorts väg att se AIKs sista match mot Göteborg. Annars får jag lyssna på Radiosporten på nätet, men jag vill se, se, se!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Vi kanske kan spela in en video att posta till dig? Visserligen dröjer det ju lite innan du får den, men kan i gengäld se den gång, på gång, på gång! Hur låter det? :D

S sa...

Väckte jag dig med mitt SMS?

Om IFK förlorar nästa match (tisdag) så går jag till Råsunda på onsdag, vad du än säger!

Det hade varit kul att gå med dig. Jag kanske kan ta med datorn och kommentera via skype...

Kram

C sa...

Stefan; nej,nej, jag sover så gott om nätterna så. Men alltså.. Är du säker? ;) I så fall kan du nog inte vänta så länge till med att köpa biljetter, de lär ta slut, gissar jag..

Och till Kerstin och övriga nära och kära: OM aik tar SM-guld är jag extremt intresserad av att få minst DNs sportdel postad till mig. Även annat som tar upp guldet (om det skulle komma någon specialtidning eller nåt..) är jag ytterst intresserad av. Det är så surt att vara på andra sidan jorden! (Nu ljög jag)

Majvor sa...

Är det något fel på dn.se? :-p

Anonym sa...

Cissi, jag såg matchen Bajen-AIK live.. och min kommentar är att skillnaden mellan första och sista lagen i ligan inte är märkbar! Det kunde faktiskt ha gått hur som helst! Men mamma och jag sörjer..

Moster Majken