lördag 5 december 2009

5 december

Idag har varit en bra dag. Jag har trivts. När jag gick hemifrån imorse (i förmiddags kanske är mer korrekt..) var det extremt mörkt på himlen, så jag packade regnjacka. Den behövde jag inte, utan istället tittade solen fram lagom till att jag var nere i hamnen inne i city. Det slog mig, när jag gick där på piren med solen i ryggen och blickade ut över öarna utanför Auckland, att fan. Jag ska bo här i ett år och det är så sjukt vackert att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Vattnet är turkost (och då menar jag verkligen turkost, tänk båtutflykt i Grekland) och nej, det är bara så himla fint. Det gör mig glad.

Jag shoppade en del idag också. Tre linnen/t-shirts och lite armband. Och, haha, två pins till förmån för Nya Zeelands paralympics. Och jag åkte buss! Och det ska jag berätta om nu, för det var annorlunda från i Sverige. Man kan betala kontant på bussen (det kostar 1.60, alltså typ 8 kr). Det finns en tv-skärm på väggen bakom chauffören (där penchis-sätet är, ni vet) som visar omväxlande saker; väder för fyra dagar framåt, film från kameror frampå bussen och inuti, så man ser antingen vad som händer i trafiken, eller vilka mer som är på bussen (om man inte orkar se sig om), karta på var man befinner sig med bussen och var alla stationer är. Och när vår busschaufför blev avbytt och slutade för dagen, vinkade han till alla i bussen. Mysigt.

Dagens kommentar kommer från Lola. Vi tittar på ett program om hur viktigt salt var förr i tiden (alltså typ 3000 år sen) för att förvara mat och grejer. De pratar om att de har problem att få fram salt. I know where they can get salt from. The supermarket!

3 kommentarer:

S sa...

Det är klart, allt finns på B&W!

Majvor sa...

Turkost vatten, det låter verkligen vackert! Du får ta med kameran någon dag.

Märks tidvattnet mycket?

C sa...

Jag hade ju hamnen som mål igår, men hamnade i Newmarket istället. Men jag hade kamera med mig!

I hamnen tror jag inte det märks så mycket, men på stränderna gör det. Båtarna är ju parkerade (haha, jamen det är de ju) jättelångt ut och när det är lågvatten ser stranden ganska crap ut, just för att det i vanliga fall är vatten där.