måndag 7 december 2009

Två månader

Jag har varit i Nya Zeeland i två månader nu. Ganska precis, faktiskt. Och äntligen har jag fått sån distans till allt, att jag tänker på Sverige i ljusa tankar. Jag har inte hemlängtan, det vill jag inte kalla det, men någon sorts saknad är det nog. Det är som att jag inte skulle må dåligt av att besöka Sverige någon vecka eller två. Men det känns sjukt att det redan gått två månader.. Det är en lång tid, men tiden har försvunnit i ett nafs. Men ibland kan jag tänka på hur skönt det vore att veta hur exakt allt fungerar, hitta överallt och ha något som verkligen är hemma. Jag känner mig hemma här också, men det blir aldrig på samma sätt som i Sverige.

Igår var ett äventyr. Tog bussen med hamnen som mål, men tänkte att jag skulle åka en station längre än förra gången. Haha. Dumt beslut. Bussen svängde åt andra hållet, så det var bara att sitta kvar och se var jag hamnade. Efter en stund kom vi till en gata med massa affärer, så där gick jag av, och dit lär jag åka tillbaka i veckan. Tyckte verkligen om det. Newmarket. Åkte buss hem också, och lokaltrafiken verkar fungera lite bättre här än i Stockholm. Det var något fel på vår buss, så chauffören stannar vid en busshållplats, där en ny (tom) buss väntar på oss. Skulle aldrig hända i Stockholm. Där skulle de släppa av oss och be oss vänta på nästa buss och klämma in oss där. Heja NZ!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, det är nyttigt att få distans till "hemma" och se det med andra ögon. Och när du lämnar NZ om ett år (om du gör det) och ser tillbaka kommer du säkert att känna att det känns väldigt hemma det också. Vi hälsade på Tora i lördags och hon tycker det är fantastiskt bra och modigt av dig att göra den här resan. Hon var pigg och glad.

C sa...

Det gläder mig att Tora var pigg och glad. Jag tänker mycket på henne och på farmor. Önskar att jag också kunde hälsa på. Men ni får ge henne varma kramar från mig, och säga att hon är med mig i tanken, när jag promenerar i solskenet. Förhoppningsvis lyser lite sol igenom och värmer hennes kropp, så att hon kan tillfriskna :)