fredag 11 december 2009

Sommrvärme

Redan fredag? Herregud, den här veckan har gått förbi i rasande fart! Och den har varit alldeles fantastisk, i alla fall vädermässigt. För lika dålig, kall och regnig förra veckan var, lika bra, varm och solig har den här veckan varit. Jag kan meddela att jag redan nu i princip är brunare om armarna än jag blev på hela sommaren i Sverige, och då har jag inte ens solat än. Men på söndag planerar jag att åka till en strand någonstans, måste bara hitta någon som vill följa med :)

Igår fyllde Nikki år, och vi var och åt på en italiensk restaurang. De har sjukt goda pizzor (hovmästaren, tror jag att det var, berättade att de blivit framröstade till att ha Aucklands bästa pizzor tre gånger i år) men jag käkade lasange igår. Inte lika god som pizzorna, dock. Efteråt åt vi chokladtårta här hemma. En väldigt mysig sommarkväll.

Jag är helt utslagen. Har varit på Lolas skola på förmiddagen och tittat när alla barn uppträtt. Tänk svensk skolavslutning, men de kallar det "fia-fia day". Vad fia-fia är för något vet jag inte. Men, anledningen till att jag är helt utslagen är att det var utomhus, på en basketplan/gräsmatta mitt i solen. I mer än en timme. Och de stackars barnen satt på asfalten när de inte uppträdde. Solen är verkligen varm här, och jag är så nojig över Theo och sol. Rädd för att han ska bränna sig, vilket visat sig vara väldigt lätt hänt här eftersom de i princip inte har något ozon-lager. När jag köpte solskyddskräm för några veckor sen skrattade jag lite. Allt som fanns att välja på var solskyddsfaktor 30 och uppåt. Det är annorlunda från i Sverige, för här känner man att solen är farlig. I skolan måste de ha hatt/keps. Om de inte har det får de inte vara ute.

4 kommentarer:

Majvor sa...

Solbrännebild, vi vill ha solbrännebild!

Gör du ofta "egna" grejor på helgerna?

Och hur var BBQn med Au Pair Lind?

Karin sa...

Det känns konstigt att höra om solgasset och sommarvärmen du har hos dig när det varit totalmulet och regnigt här hela veckan. Nyss har det krupit ner till minusgrader och snöflingorna börjat dala ner, verkligen skilda världar.

Vilken berättelse om Theos badleksaker, vågade ju knappt läsa vidare, riktigt gripande!

Nu ska jag ringa och se om jag får med bror din på bio. Det kanske inte är så lätt att få honom att ta en paus i julstädningen, han är mycket dedikerad uppgiften :).

Hoppas du får en bra somrig luciahelg!

Moa.. sa...

Men Hallå!! Jag följer gärna me på lite strand-häng. =o)

S sa...

De kanske firar att Fia har namnsdag, eller?