måndag 14 december 2009

Personlig insikt

Efter att ha spelat två fotbollsmatcher på raken (det var ett lag som behövde extraspelare, så jag hoppade in) och cyklat en hel massa, var jag trött när jag stod i duschen för en kvart sen. Lyssnade på Jet - Move on och fick en sån där insikt. Ni vet, som man får ibland, och lär känna sig själv lite bättre. Ibland är insikterna bra, ibland är de jobbiga och ibland önskar man att man inte insett det man precis gjorde.

Det här var en bra insikt. Jag insåg varför jag trivs så bra här i Nya Zeeland. Bortsett från allt det uppenbara, då.

Jag blickar framåt. I hela mitt liv (eller, sen jag var 13-14) har jag alltid blickat bakåt. Eller framåt för att fly från det som är nu. Men jag har aldrig levt i nuet och samtidigt haft blicken stadigt fäst vid horisonten och målmedvetet hållit kvar blicken. Och det känns så skönt att äntligen inse det här, inse att allt som gjort mig illa förr, allt som jag varit ledsen eller arg över, har jag gått vidare från. Det kommer inte längre och pockar på min uppmärksamhet vid de sämsta tillfällena, det gör mig inte ledsen utan egentlig anledning, det ger mig inte ont i magen vid vissa låtval.

Jag lever som jag alltid velat leva, och jag mår som jag alltid velat må. Äntligen.

3 kommentarer:

Majvor sa...

Härligt! Håll fast vid den insikten, det finns de som lever en livstid utan att komma dit.

S sa...

Grattis.

Anonym sa...

vi möts vid horisonten en dag :)